HOMOSUM jest organizacją zrzeszoną w Polskiej Federacji Psychoterapii.
HOMOSUM jest zarejestrowaną placówką szkolnictwa niepublicznego.
HOMOSUM posiada status niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej.
HOMOSUM jest w rejestrze przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną.
EWALUACJA PO MISTRZU– PRAKTYKU 2019
Czego się nauczyłaś /łeś; jakie cele i założenia zrealizowałaś/łeś po szkoleniu?
Jakie działania i zachowania będą efektem nabytych umiejętności i w jaki sposób możesz przenosić to do swojego życia codziennego?
Nauczyłam się świadomie programować pożądany stan umysłu; potrafię świadomie używać narzędzi NLP – wykorzystywać wizualizację, pracować ze swoim lękiem i oporem.
Mam lepszy kontakt z emocjami i wiem, jak umiejętnie nad nimi panować, by móc skupić się na sprawach dla mnie ważnych; nauczyłam się diagnozować swój stan emocjonalny.
Nabyte umiejętności wykorzystam w trakcie zdawania egzaminu, podczas rozmów z klientami. Potrafię zaplanować swoje cele – ukończenie studiów na kierunku architektura wnętrz, założenie własnej firmy, stworzenie planu działania firmy.
N. - uczestniczka kursu „Mistrz Praktyk NLP w biznesie"
Odświeżyłam nabytą wcześniej wiedzę. Nauczyłam się negocjowania, poprawiłam umiejętność komunikacji, łatwiej podejmuję decyzje, szerzej potrafię spojrzeć na tematykę misji, wizji i strategii.
Wiem, że będę częściej diagnozowała moje przekonania, będę bardziej świadomie odnosiła się do swojego systemu wartości. Czuję, teraz bardziej niż kiedyś, że nic nie muszę, a raczej mogę i chcę korzystać z nabytej wiedzy i praktyki.
Poza tym poznałam wspaniałych ludzi, którzy wnieśli dużo dobrego do mojego życia.
Natalia - uczestniczka kursu „Mistrz Praktyk NLP w biznesie"
Zgodnie z założeniem „startowym" kończę jako inny człowiek – lepszy dla siebie i lepszy dla otoczenia; odkryłem, że droga do celu również może być celem. Teraz lepiej potrafię wykorzystać przeformułowanie, poprowadzić grupę „moją historią", lepiej odczytuję język ciała i spójność przekazu, potrafię mówić o emocjach.
Każdy cel mogę zobaczyć z różnej perspektywy, w trakcie rozmów z podwładnymi mogę zadawać pytania metamodelu, aby lepiej się z nimi komunikować; dzięki poznaniu metaprogramów mogę inaczej, lepiej i precyzyjniej komunikować się z kontrahentami.
To, czego się nauczyłem, sprawia, że będę bardziej otwarty na świat, mogę dokładniej planować swoją przyszłość i korzystniej czerpać z czasu spędzanego z najbliższymi.
Emil Dzianok - uczestnik kursu „Mistrz Praktyk NLP w biznesie"
Podsumowałem, zweryfikowałem i poszerzyłem dotychczasową wiedzę z Praktyka NLP. W sytuacjach zawodowych mogę wykorzystać wiedzę z zakresu hierarchii wartości, pracę z przekonaniami, linią czasu; z metamodelem i metaprogramami i mogę doskonalić odczytywanie systemów reprezentacji osoby, z która się komunikuję.
Chcę pracować z negatywnymi przekonaniami na własny temat i otaczającego mnie świata; chcę podejmować decyzje w oparciu o własny system wartości i jasno komunikować swoje potrzeby. Mam świadomość potrzeby dokonywania analizy moich komunikatów i odbioru ich przez osoby, z którymi mam kontakt.
Ważne jest dla mnie ustalenie celów dnia i określenie strategii działania, szanowanie samego siebie i czasu, który poświęcał będę na realizację swoich wartości.
Chcę być wielkim zwolennikiem i ambasadorem rozwoju osobistego, co pomoże mi dalej rozwijać się i pracować nad samym sobą.
Sławek, 36 lat, mąż, ojciec, przedsiębiorca, sportowiec, fan rozwoju osobistego.
ANKIETA:
Czy jesteś zadowolona z pracy ośrodka ?
Bezpieczeństwo, współczucie, zrozumienie, pomoc !
Bardzo! Praca nad sobą i poprawą jakości życia w ośrodku jest nieoceniona.Atmosfera panująca podczas sesji terapeutycznych lub szkoleniowych jest doskonała, to przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa i wsparcie ze strony terapeutów.
Techniki pracy i osobiste podejście do uczestników terapii sprawia, że najtrudniejsze problemy życiowe ulegają transformacji i stają się łatwiejsze do rozwiązania. Moja osobista droga pracy nad osobowością, dzięki terapii w Homosum, stała się przygodą, bardzo pozytywnym doświadczeniem. Dzięki Homosum jestem szczęśliwsza i bliżej siebie niż kiedykolwiek.
Zuzanna, lat 47.
Ewaluacja PRAKTYK NLP 2018:
1. Jakie przekonania pozwoliły Ci ukończyć Praktyka NLP. Sformułuj je.
- Przekonanie, że jestem otwarty na nowe doświadczenia,
- przekonanie, że mogę się rozwijać,
- przekonanie, że po ukończeniu odkryję nowe wartości i własne zasoby,
- przekonanie, że po skończeniu Praktyka będę bardziej kompetentny,
- przekonanie, iż po ukończeniu praktyka poprawię formę przekazu i zrozumie innych.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Zawsze jest dobry moment, żeby rozpocząć pracę z samym sobą,
- całe życie się uczymy. „Jesteśmy w ruchu", uczymy się siebie,
- każde zajęcia dają mi coś nowego i widzę symptomy zmian u siebie,
- pomagam sobie w najlepszy możliwy sposób dla siebie.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
2. Jakie twoje działania zostały wywołane przez sformułowane wyżej przekonania.
- W pewnych sytuacjach stawiam sobie pytania, które pomagają mi rozwiązać wyzwania,
- programuję się przed określonymi zadaniami,
- umiem w odpowiednich sytuacjach zaangażować się, ale i trzymać dystans,
- mogę odbierać świadome komunikaty werbalne i niewerbalne.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Zacząłem być bardziej refleksyjny w stosunku do własnej komunikacji z innymi,
- potrafię wprowadzić się i utrzymać stan spokoju i równowagi w sobie,
- zacząłem wykorzystywać świadomie wiedzę i narzędzia poznane podczas zajęć,
- zacząłem wykorzystywać swoje dodatkowe zasoby, np. monitorowanie emocji i komunikowanie o nich.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
3. Jakie potrzeby zrealizowałaś/-eś, uczestnicząc w warsztatach ?
- Nazwałem, nadałem imię pewnym swoim zachowaniom,
- poszerzyłem swoje zasoby,
- zadbałem o siebie, o swoje samopoczucie,
- poznałem nowych, wartościowych ludzi.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Poznałem obszary wiedzy, która pomoże mi w pracy nad sobą,
- zrealizowałem potrzebę komunikowania o własnych emocjach w sposób przystępny dla innych osób,
- uczestnicząc w warsztatach, nauczyłem się aktywnie słuchać o komunikacji,
- nauczyłem się analizować swoje stany i zachowania.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
A) W jaki sposób przeniosłaś /eś to, czego się nauczyłaś /eś, do swojego życia osobistego i pracy zawodowej?
- Zacząłem stawiać granice,
- zacząłem wartościować i hierarchizować zadania w pracy,
- oddzieliłem życie zawodowe od prywatnego.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Przygotowuję się i buduję sytuacje komunikacji w oparciu o systemy reprezentacji,
- ograniczam narzucanie się swoją osobą w komunikacji, więcej słucham,
- stawiam granice w komunikacji i dbam o klarowny przekaz lub lepsze zrozumienie go ,
- szukam i stosuję działania, narzędzia, zachowania, które są dla mnie spójne wewnętrznie i pomagają osiągnąć spokój i równowagę, szczęście, zadowolenie.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
B) W jaki sposób będziesz nadal zaspokajać potrzeby, stosując poznane techniki i umiejętności NLP?
- Będę się programował,
- będę stale poszerzał horyzonty,
- będę określał wartości, na ich podstawie zaspokajał swoje potrzeby.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Będę poszerzał zdobywanie wiedzy i rozwijał swoje zasoby najlepiej jak potrafię,
- będę dbał, aby stosować i wykorzystywać materiał poznany podczas NLP,
- będę robił podsumowania, analizy moich zachowań, komunikacji w oparciu o poznaną wiedzę,
- będę starał się najlepiej jak potrafię, bez bycia nachalnym przekazywać wskazówki lub rady jeżeli będą ku temu możliwości.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
4. Jakie wartości realizowałaś/-eś uczestnicząc w warsztatach NLP. Wymień je. W jaki sposób będziesz je nadal realizować w swoim życiu?
- Szacunek dla drugiego człowieka, umiejętność słuchania i zrozumienia,
- dbanie o własny rozwój. Cały czas będę się rozwijał, ale w dobry dla siebie sposób;
- wyzwaniem będzie poznanie siebie samego, bez maski. Tak ... naturalnie;
- budowałem swoją kompetencję. Dzięki dodatkowej wiedzy znam lepiej swoje potrzeby (potrafię je nazwać) i innych,
- harmonia - umiejętne balansowanie pomiędzy tym, co mogę i co chcę dać.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Rodzina – będę dbał o poprawną, jasną komunikację z mojej strony. Łatwą bez zbędnej krytyki.
- Wiedza – będę konsultował, czytał, wdrażał, analizował.
- Bezpieczeństwo – będę sprawował czujną kontrolę nad własnym życiem i zachowaniem. Czuję, że mogę pomóc sobie i innym osobom.
- Czas – wiem, co jest dla mnie ważne; będę dbał o to i rozwijał. Nie będę marnował tego zasobu dla roztrząsania lub udowadniania sobie realizacji różnych, nie moich, celów, wartości.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
5. Określ cele, które chcesz realizować w przyszłości w związku z nabytymi umiejętnościami NLP?
a) określ termin
- To już trwa – przemodelowanie zachowań, strategii działanie albo ... zbudowanie nowej strategii.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Chce sprawnie poruszać się w komunikacji i realizować swoje wewnętrzne zasoby. Całe życie + wybór kilku przykładów konkretnych w postaci szkoleń, warsztatów, konsultacji.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
b) sposób, w jaki będziesz je realizować (co to konkretnie dla Ciebie znaczy?);
Jak to widzisz?
Widzę siebie idącego własnym krokiem, pracującego własnym tempem, zadowolonego i szczęśliwego.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Widzę, że siedzę w różnych miejscach z różnymi osobami, pomagam im w komunikacji i poszerzeniu swoich zasobów,
- widzę siebie uczestniczącego jako uczestnika, ale i jako prowadzącego warsztaty związane z rozwojem osobistym,
- widzę siebie dzielącego się wiedzą z innymi osobami,
- poświęcam dużo czasu na czytanie, zdobywanie wiedzy.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
Jak to słyszysz?
Słyszę rozmowę, w której jestem asertywny, słyszę swój spokojny, opanowany głos.
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Słyszę potrzeby moich rozmówców,
- słyszę wewnętrzny głos mówiący:"robisz to, co lubisz i chcesz",
- słyszę wdzięczność za pomoc innym osobom,
- słyszę wsparcie i głosy uznania od osób, które pomagają mi w moim rozwoju.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
Jak to czujesz (uczucia) i odczuwasz (odczucia z ciała)?
Jestem zadowolony, czuję lekkość ciała, jestem promienny, czuję bliskość z drugą osobą, czuję uśmiech na twarzy i spokój „ducha".
Mariusz 30 lat, człowiek, który zrozumiał jak „gonić za życiem"
- Czuję radość wewnątrz siebie,
- czuję przyjemność z komunikacji i wewnętrzny spokój,
- czuję uznanie i życzliwość podczas komunikacji,
- czuję się spełniony i zadowolony, i zawsze chętny do pracy nad sobą i z innymi.
Sławek 35 lat, mąż i ojciec 2 dzieci, wiceprezes zarządu, przedsiębiorca, fan rozwoju osobistego.
Ewaluacja po zakończeniu psychoterapii Danuta
Patrzenie na pewne sprawy z innej perspektywy,
- odpowiedzialność za siebie,
- zgadzanie się na pewne sprawy, rzeczy zgodnie ze swoją wolą (ewentualne kompromisy), a także powiedzenia „nie" bez obwiniania siebie,
- mądre pomaganie innym (bez szkodzenia sobie),
- docenianie swojej wartości,
- skupianie się na umiejętnościach a nie słabościach,
- dawanie sobie prawa do słabości
- nieprzywiązywania tak wielkiej wagi do tego, co inni o mnie myślą i mówią (nie każdy musi mnie lubić),
- akceptowanie siebie taką jaka jestem,
- akceptowanie innych z ich wadami i zaletami (dalsza praca nad tym).
Ewaluacja: PRAKTYK NLP 2017:
1. Jakie przekonania pozwoliły Ci ukończyć Praktyka NLP.
Mogę nauczyć się być odważna. Mogę nauczyć się nabywać nową wiedzę. Mogę od siebie mniej wymagać. Mogę być szczęśliwa.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Mogę być pewna siebie. Mogę być w lepszym kontakcie z innymi i ich rozumieć. Pomogły mi w pracy ze stresem.
E... - Uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Mogę i chcę rozwijać swoje zdolności komunikacji. Mogę odkrywać w sobie nowe wartościowe zasoby. Jestem twardy ukończyłem ten kurs, choć momentami było mi niełatwo.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Mogę mądrzej wykonywać działania, mogę czegoś nie rozumieć lub rozumieć inaczej.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Ukończenie kursu „Praktyka NLP" powiodło się dzięki wspólnej pracy. Zarówno ze strony wspaniałej prowadzącej jak i wszystkich uczestników. Przekonanie, że czuję się bezpiecznie w tym gronie, pozwoliło mi z każdym kolejnym warsztatem odkrywać swoje nowe i stare zasoby.
W. bardzo umiejętnie dobierała każde ćwiczenie dla naszej grupy, aby wszyscy czuli się dobrze. Ze swojej strony mogę dodać, że chęć zgłębienia wiedzy z zakresu psychologii, odkrycie swoich zasobów i poznanie technik komunikacji była dla mnie determinacją w ukończeniu tego kursu. Wszystkich w/w rzeczy doświadczyłam i czuję ogromną satysfakcję z jego ukończenia.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
2. Jakie twoje działania i zachowania zostały wywołane przez sformułowane wyżej przekonania.
Zapisałam się na studia. Poprosiłam siostrę / rodziców, aby pojechali ze mną do Katowic. Poszłam zapytać szefową o podwyżkę.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Osiągnęłam pewność siebie, używam słowa: mogę. Pozytywnie nastawiam się do świata i ludzi.
E... uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Przeganiałem złość, zniecierpliwienie i frustrację oraz lęk – by jak najlepiej wykonać proponowane w trakcie szkolenia ćwiczenia.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Nauczyłam się dysocjować i, zachowując tożsamość, opiekuję się lepiej sobą.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Zdobyłam wiedzę z zakresu psychologii, odkryłam stare i nowe zasoby, nauczyłam się komunikacji, metamodelu.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
3. Jakie potrzeby zrealizowałaś / -eś, uczestnicząc w warsztatach?
Zrealizowałam potrzebę rozwoju osobistego i odkrywania nowych umiejętności. Potrzebę przełamania wstydu i strachu, wypowiadając się na forum.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Potrzebę bycia sobą, potrzebę zrozumienia innych, radzenia sobie z małym bólem, radzenia sobie z bezsennością.
E. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Zmniejszyłem lęk przed konfliktami z kobietami, zmniejszyłem lęk przed wystąpieniami publicznymi, dostrzegam i rozpoznaję uczucia / emocje podczas komunikacji z drugim człowiekiem.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Przede wszystkim odzyskałam spokój, nauczyłam się zatrzymywać, obserwować i podejmować decyzje na „tu i teraz".
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Poczucie pewności siebie, otwartości, bliskości, szczerości.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
a) w jaki sposób przeniosłaś / -eś to, czego się nauczyłaś / -łeś, do swojego życia osobistego i pracy zawodowej?
Staram się robić małe kroki do przodu. Może jeszcze nie teraz ... ale z każdą chwilą bardziej ... krok po kroku...
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Najczęściej korzystam z transu i ustawienia sobie ekranu. Programuję się tak jak chcę się czuć.
E. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Mniej denerwuję się podczas rozmów, potrafię mówić o sprawach, które są niełatwe dla mnie, lepiej wyznaczam granice.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Pomagam osobom proszącym o pomoc bez zbędnej asocjacji.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Łatwiej nawiązuję kontakt z drugą osobą, potrafię lepiej słuchać, stawiam granice, parafrazuję czyjąś wypowiedź.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
b) w jaki sposób będziesz nadal zaspokajać swoje potrzeby, stosując poznane techniki i umiejętności NLP?
Myślę że będę często układać sobie (pisać i czytać trans), przeformułowywać słowa z „muszę" na mogę, chcę. Mogę się pozytywnie programować.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Będę się programować i korzystać z transu. Nie będę mówić, że nie potrafię tylko, że jest mi niełatwo, będę używać słów MOGĘ!
E. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Będę budował bazę przyjemnych sytuacji w swoim życiu.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Mogę stosować pomocną wizualizację przy rozwiązywaniu problemu. Mogę obserwować siebie i prowadzić wewnętrzny dialog przy pomocy transu, by się motywować i zmieniać swój stan energetyczny.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Będę używać wzorów metaprogramów oraz metamodelu w codziennej komunikacji z drugą osobą.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
4. Jakie wartości realizowałaś/łeś, uczestnicząc w warsztatach NLP? Wymień je. W jaki sposób będziesz je nadal realizować w swoim życiu?
Realizuję wartości: wiedza, kompetencja, sukces, sprawstwo, doświadczenie, rozwój, umiejętności.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Mogę parafrazować i używać słów kluczy. Mogę być dobra dla samej siebie, by móc być dobrą dla innych.
E. - Uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Wiedza, rozwój, chęć bycia lepszym niż wcześniej; mogę być dobrym człowiekiem, mądrze odpowiadać na pytania córki.
Michał - uczestniku kursu „Praktyk NLP"
Umocniłam poczucie ważności mojej wolności, człowieczeństwa i godności. Stawiam granice, umiem już mówić „nie" i stawiać swoje potrzeby nad potrzebami innych.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Poczucie szczęścia, bezpieczeństwo, wiedza, zdrowie, rodzina. Chcę nadal poszerzać wiedzę z zakresu technik NLP. Używać tych technik w kontakcie z rodziną.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
5. Określ cele, które chcesz realizować w przyszłości w związku z nabytymi umiejętnościami NLP?
Mogę zmienić pracę, założyć rodzinę (poznać kogoś nowego). Wyprowadzić się i żyć inaczej, sama.
M. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Widzę siebie uśmiechniętego, rozmawiającego z ludźmi, słyszę śmiech swój i rozmówcy, czuję odprężenie i zadowolenie z rozmowy, radość.
Michał - uczestnik kursu „Praktyk NLP"
Stosowanie nabytych umiejętności w komunikacji interpersonalnej.
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Chciałabym w sposób bardziej świadomy używać metamodelu w komunikacji z drugą osobą.
N. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
a) określ termin
Wiosna rok 2019 mój własny salon
E. - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
b) sposób w jaki będziesz je realizować:
Widzę się jako osobę uważną z przyjętą postawą „lustra" w stosunku do rozmówcy. Słyszę jak mój oddech naśladuje oddech rozmówcy. Dostosowuję swój głos, jego tempo, rytm, intonację do wypowiedzi rozmówcy.
- jak to czujesz – lubię uczucie osoby prowadzącej a nie narzucającej .
Olga Flis - uczestniczka kursu „Praktyk NLP"
Ewaluacja: MISTRZ PRAKTYK NLP 2017
1. Jakie cele i założenia zrealizowałaś/eś,uczestnicząc w szkoleniu?
- poznałem miejsce, w którym znajduje się moja harmonia,
- wiem, co jest dla mnie korzystne i potrzebne,
- mam teraz zupełnie inne spojrzenie na negocjacje czy prezentacje.
( Emil - uczestnik kursu Mistrz Praktyk NLP)
Moim celem było zdobycie wiedzy NLP, na temat negocjacji, których przecież nie podejmujemy tylko w życiu zawodowym... przede wszystkim negocjacje podejmujemy samemu/ samej ze sobą, z wew. naszymi częściami dziecka, rodzica, dorosłego.
Zacznij więc od siebie samego. I gdy tylko uda Ci się zmienić samą/ samego siebie i dogadać się z samą sobą, samym sobą, możesz osiągnąć szczęście i harmonię. Bo czyż nie prowadzimy od momentu naszego istnienia nieustających negocjacji samych z sobą lub samą ze sobą? To moment, w którym odkrywamy, jak wiele możemy zaoferować innym,wiedząc, jaki warsztat „mamy w kieszeni".
(Natalia - uczestniczka Mistrz Praktyk NLP)
2. Jakie umiejętności nabyte na szkoleniu możesz wykorzystać w sytuacjach zawodowych? Sformułuj je.
- Potrafię kotwiczyć dobre stany i wracać do nich,
- asocjacja i dysocjacja pomaga mi spojrzeć na problem w innych aspektach,
- mam pełniejsze spojrzenie na obszar negocjacji, ale również na kontakty z podwładnymi.
( E. - uczestnik Mistrz Praktyk NLP)
Umiejętność dystansu, oglądu konkretnej sytuacji, wejścia w nią, obejrzenia jej od środka, z zewnątrz i z góry. W sytuacjach zawodowych na pewno wykorzystam wiele metod między innymi odczytywanie potrzeb ludzkich poprzez zadawanie odpowiednio skonstruowanych pytań, odczytywanie języka ciała, które to pierwsze tak naprawdę „mówi do nas" i ujawnia to, jakimi jesteśmy naprawdę.
Tak więc patrz, obserwuj, przyglądaj się ... A na pewno, mając NLP w zasięgu swojego umysłu, pomoże Ci to stać się lepszym człowiekiem dla siebie i innych.
(N. - uczestniczka Mistrz Praktyk NLP)
3. Jakie Twoje działania i zachowania będą efektem wykorzystywania nabytych umiejętności? (czyli, w jaki konkretnie sposób, wdrożysz nabytą wiedzę – podaj przykłady).
- Świadomie będę korzystał ze swoich zasobów – spokoju, tonu głosu czy umiejętności prezentacji i transu;
- zaopatrzę siebie i otoczenie w takie „rzeczy", które w danym momencie będą potrzebne, bezpieczne i dobre.
( E. - uczestnik Mistrz Praktyk NLP)
4. W jaki sposób to, czego się nauczyłeś, możesz przenosić do swojego życia codziennego?
Odpowiedz na to pytanie w takim zakresie, jaki jest dla ciebie komfortowy.
- Pozwala na kontakt z dziećmi, na zupełnie innym poziomie, poprzez „ bajki" czy „historie", w ten sposób można przemycać „ kotwice" czy własne sugestie;
- wiem już, jak bardzo potrzebuję „zadbać" o siebie i mogę to robić bez wyrzutów sumienia, że myślę o sobie.
Mój „stan" wpływa na rodzinę, otoczenie i wszystko dookoła.
(E. - uczestnik Mistrz Praktyk NLP)
Ankieta:
- Czy jesteś zadowlona/ zadowolony z pracy ośrodka:
Tak. Bardzo.
- Jeśli nie, to co byś poprawił/ poprwaiła?
Klimatyzacja:) Klientka K. B.
- Czy jesteś zadowlona/ zadowolony z pracy ośrodka:
Tak. Fachowa i doświadczona kadra. Dogodne terminy spotkań - dostosowane do potrzeb klienta. Miła i przyjemna atmosfera. Klientka W.B.
Tak, jestem bardzo zadowolona i przyjście tutaj było najlepszą rzeczą jaką mogłam zrobić. Mam poczucie, że zaopiekowałam się sobą, dostrzegam rzeczy, których wcześniej nie zauważałam. Dziękuję z całego serca. Dorota
Tak. Z pracy ośrodka jestem bardzo zadowolona, z profesjonalnego podejścia. Wiele rzeczy się nauczyłam o rozwoju osobistym, dzięki czemu mogłam polepszyć jakość swojego życia. Bardzo dziękuję. Katarzyna H.
EWALUACJA uczestniczki cyklu: "Mistrz Praktyk NLP 2014"
Jakie cele i założenia zrealizowałaś/eś, uczestnicząc w szkoleniu?
Moje cele związane były z rozwojem osobistym, a dokładnie mówiąc spojrzeniem na moje życie przez pryzmat założeń, sugestii programu przygotowanego przez profesjonalistów, którzy odnieśli w tej materii sukces.
Popatrzyłam na swoje życie prywatne i zawodowe, na moje relacje z bliskimi i obcymi ludźmi przed przystąpieniem do warsztatu, w jego trakcie i teraz, po zakończeniu.
Dzisiaj jestem spokojniejsza, zdecydowanie bardziej wyrozumiała wobec siebie i innych, bez lęku bycia ocenianym. Wcześniej byłam raczej zarozumiała, teraz jestem bardziej świadoma swoje wartości. Wystarczyło uznać odmienności, różnice i zaakceptować swoją wyjątkowość. Nie chodzi o pychę, a o spokojne przeświadczenie, że do „złych" cech i zachować mam prawo, że są one po to by doświadczać życia z różnych stron i w różnych okolicznościach.
Nabyłam umiejętność tzw. zatrzymania się, opanowania emocji i rozpoznawania moich potrzeb.
Jakie umiejętności nabyte na szkoleniu możesz wykorzystać w sytuacjach zawodowych? Sformułuj je.
Lidia -uczestniczka kursu "Mistrz Praktyk NLP".
EWALUACJA uczestniczek cyklu : " Mistrz Praktyk NLP 2013 "
Nabyte doświadczenia wykorzystam w prezentacji na swoich konferencjach. W pracy stałam się bardziej elastyczna – do jednego rozwiązania poszukuję kilku dróg, stałam się bardziej konkretna, potrafię modelować. Potrafię wychwycić metaprogram, którym posługuje się współpracownik, co bardzo pomaga mi w zespole. Potrafię też korzystać z dysocjacji, jeśli potrzeba mi trochę odpoczynku w pracy.
Uczestniczka Katarzyna Hahn, dyrektor
Nauczyłam się lepiej rozpoznawać emocje swoje i innych, co pozwala na lepszy kontakt zarówno z klientami, jak i ze współpracownikami. Nauczyłam się większej uważności na siebie i innych. Rozmawiając - wyłapuję wartości i kryteria rozmówcy, potrafię parafrazować, doprecyzowywać; a w rozmowach bezpośrednich stałam się bardziej uważna na sygnały niewerbalne. Staram się modyfikować sposób mówienia, by być lepiej rozumianą. Często wracam do poszczególnych fragmentów nabytej wiedzy. Cały cykl NLP (tak Praktyk jak i Mistrz) był dla mnie cennym doświadczeniem. Jestem przekonana, iż zdobyta wiedza i umiejetności przedadzą mi się i na pewno zaprocentują w dalszym, lepszym życiu... przyjemnością. Jeszcze tu wrócę... Dziękuję
Uczestniczka D. M. G.
Pogłębiłam wiedzę z Praktyka NLP. Bardziej rozumiem swoje reakcje, wiem, skąd się biorą, a nawet mogę na nie wpływać (poprzez przeformułowanie, modelowanie). Otrzymałam głęboką dawkę wiedzy, która we mnie pracuje. W pracy wykorzystam świadomy kontakt z innymi ludźmi, łapanie dystansu; będę dawać w granicach, które sama ustalę. Wykorzystam wzorce wiarygodności, umiejętność poszanowania innego świata każdej osoby, zrozumienia wartości innych ludzi. W kontaktach bedę uważnym obserwatorem. W relacjach z bliskimi będę dbać o swoje potrzeby z przekonaniem, że jest to dobre zarówno dla mnie jak i dla nich. Będę korzystać z pozycji Meta, dzięki której mogę działać w dysocjacji, aby móc, w najlepszy sposób, wpłynąć na daną sytuację, relację, życie...
Uczestniczka - Izabela Gnaś Dyrektor Struktury Sprzedaży firmy kosmetycznej.
EWALUACJA uczestniczek cyklu : " Praktyk NLP 2013 "
To, co zostało we mnie po Praktyku NLP to to, że warto było spróbować; że doświadczenia innych mogą być nauką dla mnie, że "to ja decyduję o sobie". Nazwałam swoje potrzeby, przyznałam się do nich sama przed sobą, zaufałam innym. Trudno mi powiedzieć jeszcze jak to działa, ale to się dzieje i działa. Jestem bardziej świadoma i chcę tego, co się dzieje. Pozostała mi po kursie dobra relacja w grupie i ochota na kolejne spotkanie.
Uczestniczka cyklu "Praktyk NLP", Lidia.
Została we mnie zmiana: mojego stosunku do innych, do siebie - zaprzestałam walki z własnym "ja", czuję większą chęć zrozumienia siebie, moich reakcji, emocji; czuję, że mam siłę sprawczą. Akceptuję to, że otaczające mnie osoby są inne, że inaczej postrzegamy te same rzeczy i inaczej je rozumiemy i – co ważne – nie budzi to mojego sprzeciwu, agresji – staram się rozumieć - nie oceniać. Słucham lepiej swojej intuicji, wzrosło moje poczucie własnej wartości, poprzez dotarcie do moich zasobów i nadanie im na nowo wartości. Mam odwagę być asertywna, mogę się angażować, czuję świadomość, że poradzę sobie w każdej sytuacji.
Uczestniczka cyklu "Praktyk NLP", Paulina.
EWALUACJA uczestników cyklu: „Drama i artterapia w rozwoju osobistym i psychoedukacji”
1. Czym dla Ciebie był cykl: „Drama i artterapia w rozwoju osobistym i psychoedukacji”?
- Dla mnie ten cykl, to coś niesamowitego, magicznego, że nie potrafię tego wyrazić słowami. Śmiało mogę powiedzieć, że przeszłam metamorfozę, wiele rzeczy uświadomiłam sobie i już znam swoje potrzeby. Odnalazłam swoją drogę . I będę nią podążać …
- To bardzo głęboki rozwój osobisty, poznanie własnego wnętrza i dostrzeżenie wielu nieodkrytych dotąd możliwości, jakim być i jak żyć. Rysunek – ten cykl nadał nowe brzmienie dla tego słowa. Rysunek dziś dla mnie to coś więcej niż parę kolorowych kartek. To również większy wgląd w siebie.
- Wglądem w siebie, w swoje życie. Cykl ten uświadomił mi moje możliwości, pozwolił mi odkryć siebie, pokazał jak mogę pracować nad sobą. Był też niesamowitym wydarzeniem w życiu – spotkaniem, poznaniem, zaprzyjaźnieniem się ze wspaniałymi ludźmi. Ubogacił mnie, ukierunkował. Cykl ten nauczył mnie też ważnej rzeczy: że trzeba być (żyć) TU I TERAZ, kontemplować chwilę i zanurzyć się w niej.
- Dzięki dramie i artterapii nauczyłam się panować nad emocjami. Stałam się bardziej asertywna. Potrafię rozmawiać spokojnie, potrafię powiedzieć: „Nie, nie mam na to ochoty !” I bardzo mi z tym dobrze.
- Dzięki dramie rozpoznałem wiele masek, które przyjmujemy w trakcie kontaktu z innymi ludźmi. Nasze relacje z innymi ludźmi to nieustanne „gry”. Nawet niewinna towarzyska rozmowa może być bardziej lub mniej świadomą grą.
- Na pewno ogromną wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne jej zastosowanie. Pokazał mi nowe metody i techniki pracy.I wniósł wzór trenera.
2. W jaki sposób zamierzasz wykorzystać to, czego się nauczyłaś / -eś?
- Na pewno chcę dalej uczyć się tego. Nie wyobrażam sobie zakończenia na tym etapie. Bardzo dużo mi to dało, stałam się inna. Chcę zgłębiać swoją wiedzę, a w przyszłości chciałabym podzielić się z nią z innymi. Może dzięki mnie też ktoś kiedyś odnajdzie swoją drogę. Kto wie …
- 100 % PRAKTYKA!
- Chciałabym przede wszystkim pracować nowo poznanymi metodami i technikami ze sobą, z moimi bliskimi, bo widzę, jak potrzebne im byłoby uczestniczenie w tego typu warsztatach. (Z moim dzieckiem już wspólnie bawię się, wykorzystując w/w metody i techniki).
3. Jakie metody i techniki pracy wydają Ci się najbardziej interesujące?
- Mnie cały cykl tak pochłonął, że chyba nie jestem w stanie powiedzieć, co najbardziej. Bardzo lubię rysować. Prace z rysunkiem, mandalą to było coś niesamowitego. Również bajki, baśnie były dla mnie bardzo dużą inspiracją.
- Cały cykl to cudowne, magiczne doświadczenie.
- Maski – bycie w roli, otwieranie większego dostępu do zmysłów, gry międzyludzkie.
- Drama jako metoda psychologiczna. Poza aspektami psychologicznymi (ekspresja emocji), pozwala na odkrycie swoich talentów, wyzwala dobrą energię i ćwiczy mięśnie odpowiedzialne za śmiech : – )
- Rysunek; mandala. Uspokaja, relaksuje, dowartościowuje, oczyszcza z niepotrzebnych emocji i myśli, dlatego np. pomaga podjąć właściwe decyzje, radzić sobie ze stresem.
KADRA KIEROWNICZA OPS PO SZKOLENIU ZAMKNIĘTYM ( FIRMOWYM )
NA PYTANIA, ZADANE W EWALUACJI, ODPOWIEDZIAŁA NASTĘPUJĄCO:
Co dał Ci warsztat ?
- „Pozwolił mi dostrzec pewne wartości, cele, ukierunkować swoją pracę na siebie i innych. Rozpoznawać postępowanie na bazie własnych zasobów.”
- „Wzmocnił przekonanie, że jestem częścią OPS. Zintegrowałam się z grupą kierowniczą, dzięki czemu czuję się partnerem swoich koleżanek / kolegów. Uświadomiłam sobie, jakie są moje wartości, dobre / mocne strony, które cechy powinnam w sobie rozwijać; wzrosła moja samoocena.”
- „Poznałam osobiste zasoby własne, dostrzegłam własne możliwości w pracy.”
- „Poznałam innych ludzi, zauważyłam, że są podobni do mnie, że możemy utworzyć zespół, że nawzajem możemy sobie pomagać.”
- [Przyniósł:] „Zrozumienie / uświadomienie sobie, że ja jestem ważna.”
- „Uświadomiłam sobie swoje wartości i cele.”
- „Pozwolił odnaleźć w sobie przyjaciela, sprzymierzeńca. Spojrzeć na siebie łaskawie. Doładować swój akumulator. Zmienić podejście do trudnych sytuacji.”
- „Rozpoznałem miejsca graniczne w sobie i u innych. Zobaczyłem, ile mogę. Wniosek: zwolnić obroty, dbać o harmonię, popatrzeć na własne potrzeby, żeby się nie wypalić.”
Co widzisz i odczuwasz inaczej niż dotąd?
- „Widzę siebie inaczej w zespole,jako partnera pozostałych kierowników.”
- „Siebie, swoje ułomności, ale również zauważyłem swoje zasoby.”
- „Duży wkład pracy mnie jeszcze czeka, aby dotrzeć do własnego „ja”. Muszę postawić na siebie. Dostrzegam również to, że jestem ważna w tym, co robię, jestem kreatywna.”
- „Nie czuję takiego dystansu do innych kierowników, dość dużo wykorzystałam w życiu osobistym, na nowo odkrywam swoją siłę wewnętrzną, która została zduszona i zapomniałam o niej.”
- „Tak, nabrałam pewności, że nie muszę być idealna.”
- „Że błędy też trzeba popełniać.”
- „Zmiana sposobu myślenia – sięganie do swoich zasobów. Poczucie, że jestem członkiem zespołu.”
- „Oddalam presję wewnętrzną, która kryje się pod słowem muszę. Zmieniłem wnętrze na mogę i chcę, a nie na – muszę.”
Które techniki pracy były dla Ciebie najbardziej odpowiednie?
- „Opisywanie np. cech, wartości, zasobów – pozwoliło na wyartykułowanie, nazwanie, uświadomienie sobie pewnych „oczywistości”.
„Odgrywanie ról pozwoliło zobaczyć siebie w sytuacjach rzeczywistych.”
- „Scenki, dyskusje.”
- „Techniki pracy były bardzo ciekawe, zmuszały do indywidualnej pracy. Drama zmuszała mnie do otwarcia się.”
- „Scenki, praca w grupach, ekspresja, metody twórcze.”
- „Wypowiadanie się w formie pisemnej.”
- „Prace pisemne, dyskusja.”
- „Słuchanie opowiadań, ćwiczenia – pisanie.”
- „Praca w grupie, możliwość wypowiedzenia tego, co czuję tak jak to jest, a nie jak to być powinno.”
W jaki sposób zamierzam to wykorzystać? Jakie zmiany (ewentualnie) możesz, chcesz wprowadzić do swojej pracy?
- „Więcej zrozumienia dla innych ale również dla siebie.”
- „Chciałabym pracować nad swoimi zasobami, wartościami i rozwijać je w dobrym kierunku.”
- „Nie wiem. Na ten moment.”
- „Zwracać uwagę na większą asertywność w pracy, na dobrą organizację.”
- „Więcej zrozumienia dla ludzkiej słabości.”
- „Dystans do pewnych zadań i problemów.”
- „Bardziej asertywnie wyrażać swoje myśli, umieć powiedzieć sobie, np. mam prawo dbać o swoje interesy, nie muszę być doskonały, to normalne, że jestem zdenerwowany, gdy robię coś nowego. Boję się, ale ten strach pokonam. Przypomnieć pracownikom o misji, która ma pierwszeństwo przed indywidualną wizją pracownika.”
- „Wierzę, że potrafię odnaleźć właściwe rozwiązanie dla każdej sytuacji, w odpowiedni dla siebie sposób i czasie. Wprowadzić zmiany małymi krokami. Chcę zmienić podejście do niektórych obowiązków, zaprzestać „wyręczania” pracowników i popracować nad asertywnością.”
Co w osobowości i stylu trenerki odpowiadało Ci, a co byś chciał/a zmienić?
- „Ciekawa osobowość, wzbudza zaufanie, duża tolerancja, szacunek dla innych poglądów. Duże doświadczenie, wiedza płynąca z życia, a nie tylko z teorii.”
- „Spokój, przyjazny klimat, dobra atmosfera. Niczego bym nie zmieniła.”
- „Opanowanie, spokój, cierpliwość.”
- „Spokój, urozmaicenie zajęć od pogadanki do prac manualnych, barwa głosu.”
- „Odpowiadało mi wszystko.”
- „Spokój, wrażliwość, elastyczność.”
- „Spokój, doświadczenie, wiedza. Bajkopisarz, lekkość opowiadania.”
- „Życzliwość, otwartość, brak oceniania, ale konstruktywne uzasadnienie, argumentowanie, optymizm, nowe, nie znane mi sposoby pracy (np. odgrywanie ról), pozytywne oddziaływanie na zespół.”
Czym był dla mnie cykl spotkań z dramą?
Bardzo interesujący, ciekawy i rozwijający osobowość cykl spotkań.
(Fasola)
***
Spotkanie z dramą było przede wszystkim spotkaniem wspaniałych ludzi, którzy przekazali bezcenne doświadczenia. Pozwoliło na chwilę stać się kimś innym, „wejść w rolę”, by móc lepiej zrozumieć siebie, innego człowieka.
(uczestniczka B.)
***
Drama dała mi możliwość jak w inny i ciekawy sposób można pracować i dotrzeć do dziecka. Pracować z dziećmi lepiej.
(uczestniczka)
***
Dzięki tym spotkaniom mogłam zajrzeć w siebie, uzewnętrznić swoje emocje, wchodząc w rolę. Poznać siebie w różnych rolach i sytuacjach. (uczestniczka)
***
Spotkania były dla mnie nowym doświadczeniem, pozwoliły mi na zdobycie nowych wiadomości i umiejętności. Dały możliwość wymiany doświadczeń między uczestnikami.
( uczestniczka )
***
Przede wszystkim spotkania z własnymi możliwościami – ile może ze mnie wyjść i ile mogę poczuć przy zastosowaniu środków dramowych.
(Basia T.)
***
Cykl spotkań z dramą dla mnie był otwarciem się na potrzeby innych ludzi. Był dla mnie również spojrzeniem we własne wnętrze. Wczuwanie się w role otworzyło mnie przed grupą. Mogłam doświadczyć i poczuć, co mogą odczuwać moi uczniowie.
(uczestniczka )
***
Wspaniałym przeżyciem, możliwością doznania czegoś nowego, zmierzenia się z samą sobą, swoimi oporami, swoim ciałem.
(uczestniczka )
***
Dzięki cyklowi spotkań z dramą coraz lepiej uświadamiam sobie jej istotę, mogę również lepiej przyjrzeć się rolom, w jakich ludzie występują na co dzień.
( uczestniczka )
***
Dużym przeżyciem; odkryciem różnych emocji; wejściem w głąb siebie, doświadczeniem nowych uczuć; bardzo miłym spotkaniem ciepłych osób,od których mogłam się wiele nauczyć.
(uczestniczka )
***
Sposobem na poznanie tej metody pracy i przećwiczenie jej w praktyce, poza tym sporym wezwaniem emocjonalnym i świetną zabawą.
( uczestniczka )
***
Przygodą z ludźmi, ich problemami, emocjami, przygodami. Były to też spotkania z sobą samym. Myślę, że trochę lepiej poznałam siebie samą w różnych – dotychczas obcych dla mnie sytuacjach.
( uczestniczka )
***
Spotkania pozwoliły mi odkryć siebie. Poszukać inspiracji do pracy twórczej. Pobyć w grupie i poczuć „rolę”. Warsztaty pozwoliły mi także odreagować. Bardzo dziękuję za możliwość uczestnictwa w zajęciach.
( uczestniczka )
***
Spotkaniem ze samą sobą, zobaczeniu się z innej strony, uświadomieniu, że granice, które posiadam, można pokonać – bez zmuszania oraz terroru psychicznego.
( uczestniczka )
***
Rozwinięciem umiejętności, które posiadam, oraz bodźcem do dalszego rozwoju. Pozwoliły mi (zajęcia) wejść głębiej w problematykę pracy dramą w zakresie rozwoju osobowości dziecka (psychodramy i socjodramy). Zajęcia skłoniły mnie do głębokiej refleksji nad samą sobą.
(uczestniczka)
Co wniósł do mojego warsztatu pracy z drugim człowiekiem (uczniem, wychowankiem, rodzicem, nauczycielem)?
Wiele ćwiczeń, zabaw potwierdziło moje obserwacje dotyczące pracy z dziećmi, teraz wiem, że dzieci często dają czytelne znaki (nawet ciałem), że dzieje się coś złego i wymagają pomocy, ktoś kto stoi z boku i jest wrażliwy na krzywdę małych ludzi. Rysunek i rozmowa, co – potwierdzają moje obserwacje, są najlepszym sposobem na poznanie charakteru dziecka – tego także dowiedziałam się i potwierdziłam na warsztatach dramy. Trzeba być „czujnym” i empatycznym w stosunku do innych, zawsze gotowym, żeby pomóc….
(Fasola)
***
Pozwolił rozbudzić empatię, nabrać dystansu do siebie i do innych.
(uczestnik B.)
***
W pracy swojej chcę wykorzystać na lekcjach, żeby były one ciekawsze i zainteresowały dzieci, tak, aby się nie nudziły i brały aktywny udział.
(uczestnik)
***
Dzięki poznawaniu własnych możliwości i granic swoich, oraz poszanowania granic drugiego człowieka, będzie mi łatwiej pracować z nimi.
(uczestnik)
***
Cykl spotkań z dramą wniósł do mojego warsztatu pracy świadomość lepszego poznania drugiego człowieka, lepszego poznania siebie – swoich możliwości i umiejętności, a także swoich granic.
(uczestniczka)
***
Więcej pewności – nie obawiam się tak bardzo reakcji innych, czy coś mi nie wyjdzie (np. w rozmowie czy zajęciach); chyba potrafię lepiej korzystać z własnych zasobów.
(Basia T.)
***
Cykl spotkań był dla mnie dużym doświadczeniem. Mogłam zobaczyć, jak z wielu stron, uczuć, emocji, zachowań można spojrzeć na dany problem. Trzeba wysłuchać obu stron w czasie konfliktu.
(uczestniczka)
***
Niewątpliwie zajęcia te pomogły mi się bardziej otworzyć na drugiego człowieka, pokazały jak mogę dotrzeć do ucznia, rodzica w sposób bezpieczny.
(uczestniczka)
***
Pozwolił mi odkrywać prawdy o dziecku, poznać jego zainteresowania, problemy. Jest to również świetna forma zabawy, którą można „zarazić” nawet najbardziej opornych uczestników grupy. Jestem bardzo zadowolona, że będę mogła wnieść do swojej pracy z dziećmi coś nowego, co pozwoli mi w pracy z dziećmi poznać lepiej samą siebie.
(uczestniczka)
***
Motywy postępowania, którymi kierują się ludzie w swoich zachowaniach, nie zawsze są/ mogą być mi znane, choć zazwyczaj staram się je zrozumieć, wniknąć w nie. Zajęcia dramowe pomagają mi rozumieć więcej – w sobie i w innych. Uczą przełamywania barier w sobie, bym mogła pomóc przełamywać je innym – wychowankom, rodzicom.
(uczestniczka)
***
Nowe doświadczenie, przekonało mnie, że praca metodą dramy jest ciekawa i może zainteresować innych ludzi. Zajęcia są ciekawsze i oparte na działaniu.
(uczestniczka )
***
Wniósł nowe pomysły na docieranie do ludzi, poznawanie ich, sposoby pomocy. Wiem, że powinnam być bardziej cierpliwa w słuchaniu, nie próbować pomagać, zanim poznam przyczynę (np.) smutku – jak to, niestety, dotychczas często miało miejsce. Teraz już wiem, że czasem uczeń, który przyjdzie do mnie po pomoc, gdy się „wygada”, nieraz sam znajdzie najlepszą dla siebie drogę wyjścia.
(uczestniczka)
***
Świadomość, że uczeń, nauczyciel, rodzic może odczuwać lęk, strach przed i w czasie rozmowy ze mną. Trzeba okazać dużo cierpliwości i wyrozumiałości w czasie rozmowy z innymi.
(uczestniczka)
***
Lepsze poznanie wychowanków (ich zachowań, emocji …). Nowe sposoby rozwiązywania różnych problemów. Umiejętność komunikacji werbalnej z rodzicami oraz dostrzeganie różnych potrzeb. Rola – to dobry sposób, aby wyrzucić z siebie, to co głębokie, ukryte, wstydliwe.
(uczestniczka)
Jakie metody i techniki pracy wydają ci się najbardziej interesujące?
Wszelkiego rodzaju metody i techniki, które mają na celu integrację grupy. Z racji, iż pracuję z najmłodszymi uczniami wszelkiego rodzaju zabawy i pląsy.
(uczestnik B.)
***
Krótkie scenki z omówieniem, lub mini pantomina, ciekawe zabawy i gry integrujące zespół klasowy, szczególnie związany z ruchem.
(uczestniczka)
***
Metody rysunkowe, wcielania się w różne role, wyznaczanie granic i zaufania.
(uczestniczka)
***
Wyrażanie przez rysunek, wchodzenie w role grupowe i np. debatowanie (jak np. ekolodzy vs. biznesmeni).
(Basia T)
***
Łatwiejsze wydawały mi się zawsze techniki, które dopuszczają zachowania werbalne. W czasie zajęć przekonałam się, jak silnie mogą do widzów, odbiorców przemówić scenki niewerbalne, symboliczne. Szczególnie spodobały mi się gry dramowe, które uczyły oswajania się z bliskością innych, zaufania.
(uczestniczka)
***
Gry i zabawy ruchowe; przekład intersemiotyczny; wejście w rolę.
(uczestniczka)
***
Forma „rzeźby” i „stóp klatki” jest interesująca przy pracy z moją grupą.
(uczestniczka)
***
Te, które pozwalają spojrzeć głęboko w siebie, odkryć to, co ukryte, odnaleźć to, co niewidoczne (bajka, rysunki).
(uczestniczka)
W jaki sposób zamierzam to wykorzystać?
Do pracy z dziećmi, w sztukach teatralnych, podczas prób w klubie środowiskowym, do rozmów z dziećmi w przerwach między zajęciami klubowymi i obserwacji zachowań dzieci i młodzieży.
(Fasola)
***
Zamierzam poprzez zabawę uczyć moich podopiecznych (pracuję z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie) umiejętności społecznych, właśnie dzięki możliwości trenowania sytuacji społecznych. Pozwalając uczniom „wejść w rolę” mogę z nimi przetrenować pewne zachowania.
(uczestnik B)
***
Wprowadzenie dramy pozwoli mi lepiej poznać dzieci, rozwiązywać i omawiać konflikty w klasie między samymi dziećmi lub dziećmi i nauczycielami.
(uczestniczka)
***
Wykorzystam to na pewno we własnym domu, wychowując dzieci. W pracy przy tworzeniu małych sztuk teatralnych, zabaw z dziećmi, wychowankami.
(uczestniczka)
***
Z pewnością na godzinach wychowawczych, gdzie realizujemy tematy o przemocy, dyskryminacji, niepełnosprawności. Zamiast typowych przedstawień szkolnych ( myślę o podaniu tematu klasie – będą mogli być osobami modelującymi, kiedy wciągniemy do współpracy inną klasę – na przykład .
(uczestniczka )
***
Chciałbym pracować dramą zarówno na godzinach wychowawczych, jak i zajęciach lekcyjnych (języka polskiego).Marzę o zastosowaniu zastosowaniu tej metody na zajęciach pozalekcyjnych – przyciągnięciu dzięki niej uczniów.
(uczestniczka)
***
W pracy na lekcjach języka polskiego, na lekcjach wychowawczych, w życiu osobistym.
(uczestniczka)
***
Po przetworzeniu włączyć (dostosowując do konkretnego zespołu klasowego) na lekcjach wychowawczych, być może podzielić się wiadomościami z koleżankami z pracy, np. w ramach WDU.
(uczestniczka)
***
Drama jest metodą, którą w zasadzie można wykorzystać w pracy z każdą grupą i przy wielu tematach. Daje możliwość innego – atrakcyjnego spojrzenia na omawiane zagadnienie. Już teraz wykorzystuję jej elementy na zajęciach kółka teatralnego.
(uczestniczka)
***
Przyszłam na zajęcia z zamiarem wykorzystania ich na kółku teatralnym i zapewne bardzo mi się tam przydadzą, jednak sądzę, iż przydadzą mi się także w życiu codziennym. Dziękuję za wniesienie na zajęcia ciepła, spokoju, atmosfery życzliwości.
(uczestniczka)
***
W pracy z dziećmi i dorosłymi. W podejmowaniu trudnych tematów, których dotąd podejmować w pracy z grupą nie miałam odwagi.
(uczestniczka)
Na pytanie zadane w arkuszu ewaluacji uczestniczki udzieliły następujących odpowiedzi:
Co w trakcie szkolenia wywarło największe wrażenie na Tobie?
„…że to wszystko jest takie „proste”, że metody, odpowiednie słowa, podejście może spowodować takie zmiany w człowieku. Wszystko jest takie oderwanie od rzeczywistości, a zarazem jest nieodłączne.”
Jasmin – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
* * *
„Poznanie technik dramowych i przećwiczenie ich – czynne i bierne.”
Ola – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
Co w trakcie szkolenia wywarło największe wrażenie na grupie?
„To, jak oddziałujemy na siebie, to, jaki wpływ mają moje emocje na pozostałych uczestników warsztatu i odwrotnie. I wsparcie, jakie dają pozostali uczestnicy, poczucie bezpieczeństwa. Tworzenie więzi psychicznej.”
Jasmin – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
* * *
„Relacje uczestniczek o głębokich procesach i przemianach wewnętrznych w wyniku inwestycji małych nakładów formalnych – w nieadekwatnie wysokie zyski w sferze osobistej.”
Ola – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
Czego nauczyłeś się w trakcie szkolenia? W jaki sposób to wykorzystasz?
„Wszystkiego, czego nie wiedziałam. Ogólnie, o większości metod słyszałam, ale nie miałam pojęcia, jak z nimi pracować, jak je wykorzystać. A przede wszystkim poszerzyłam swoje postrzeganie świata i innych ludzi. W sumie odczuwam to jako „narodziny” nowej Asi. Wykorzystam to do pracy z innymi osobami podobnymi do mnie, które również chcą się rozwinąć.”
Jasmin- uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
* * *
„Pomocne mi będą wszystkie informacje metodyczne, jak również doświadczenia zawodowe prowadzącej. Wykorzystam je w swojej działalności- (idąc na skróty), nie szukając tej wiedzy gdzie indziej- będę się starała rozwijać swoją kompetencję i minimalizować ilość błędów i pomyłek”.
Ola – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
Co, z tego, co zrobiłaś, chcesz zmodyfikować? Jak to zrobisz?
„Zmodyfikuję swoją chęć rywalizacji – zmierzenia się i postaram się osiągnąć rozwój nastroju mniejszym (swoim) kosztem emocjonalnym. Swoją rolę „przywódcy i przewodnika stada” ograniczę w sferze funkcjonowania indywidualnego, a zmodyfikuję i dostroję się do prowadzenia grupy warsztatowej, wykorzystując swój instynkt przywódcy.”
Ola – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
* * *
„Zrobię to metodą prób i błędów tak długo, aż wejdzie mi to w krew. Będę zmieniać mój sposób mówienia na bardziej zrozumiały i będę pracowała wolniej, zadając pojedyncze pytania, wczuwając się w stan emocjonalny grupy i każdego z osobna. Będę dbała przy tym o swój stan emocjonalny i psychiczny.”
Jasmin – uczestniczka warsztatów metodycznych z artterapii.
Oto odpowiedzi uczestniczek Studium Artterapii na pytanie: ” W jaki sposób udział w cyklu wpłynął na Twój rozwój?”
„Dzięki Artterapii zmieniłam swoje podejście do życia. Stałam się bardziej pewna siebie, inaczej patrzę na życie, na ludzi. Zauważyłam, że my kobiety powinnyśmy się bardziej wspierać…byłoby nam dużo łatwiej w życiu.”
„Na spotkaniach w ramach „Studium Artterapii” spotkałam się w dość mocny sposób ze swoim wewnętrznym ja. Próba, czy wykonywanie czynności -zajęć manualnych, których przecież nie potrafiłam robić, otworzyło mnie na nowe wyzwania, pokazało mi nowe możliwości. Cykl zajęć, które przeszłam w ramach studium dało mi akceptację dla mnie na wykonywanie zadań, jak najlepiej potrafię, co nie znaczy perfekcyjnie i najlepiej ze wszystkich. Poczyniłam duże postępy”
„Przyszłam tu, aby obejrzeć metody pracy i nauczyć się ich, ale przy okazji odkryłam dla siebie wiele nowego o sobie”
„Odkryłam wiele rzeczy w sobie, które sobie uświadomiłam. Pozwoliłam im wyjść i zrozumieć je w dobry dla mnie sposób. Teraz patrzę na siebie z większym zrozumieniem. I wiem, że nie potrzebuję tak bardzo zrozumienia innych, tylko samej siebie. Będę teraz szła uważniej, ostrożniej i świadomiej”
*** Uczestniczki cyklu Studium Artterapii w roku 2009***
* * *
„W pracy zawodowej NLP od początku . Z każdym dniem z większą uwagą dbam o dobry kontakt z sobą i drugą osobą. Ważny jest dla mnie szacunek do swojej osoby, do tego, co robię, myślę i czuję. Towarzyszy mi z jednej strony pokora wobec siebie, swojej drogi życia, a także zgoda na siebie, radość z tego, co już potrafię robić dla siebie a także innych.”
uczestniczka kursu: „Mistrz Praktyk NLP”
* * *
„Staram się dokładniej czy uważniej słuchać, patrzeć na swoich współrozmówców. Umiem przy zastosowaniu pewnych technik dokładniej ich zrozumieć. Chcę zwiększyć skuteczność negocjacji w moim życiu zawodowym.”
uczestnik kursu: „Mistrz Praktyk NLP”
* * *
„Dzięki kursowi zyskałam szybsze dochodzenie do porozumienia ze sobą, bardziej szczery kontakt z przyjaciółmi, łatwiejszą komunikację z przełożonymi, łatwiejszy kontakt z klientem. Chcę wykorzystać NLP w trakcie szkoleń pracowników w pracy.”
uczestniczka kursu: „Mistrz Praktyk NLP”
* * *
W odpowiedzi na pytanie „ W jaki sposób będziesz nadal zaspakajać swoje potrzeby, stosując poznane techniki i umiejętności NLP” , uczestnicy odpowiadają:
„Z każdym dniem coraz bardziej świadomie i nieświadomie będę stosować poznane techniki i umiejętności NLP, zwracać większą uwagę na to, co widzę, słyszę, czuję robię, kotwiczyć stany w różnych sytuacjach, uczyć się ciągle, coraz bardziej stanu dysocjacji, pozycji „meta” w sytuacjach trudnych.”
* * *
Na pytanie : „Jak czujesz cele. które chcesz realizować w przyszłości w związku z nabytymi umiejętnościami NLP uczestniczka odpowiada:
„Odczuwam radość, satysfakcję, spokój, energię, szczęście, odprężenie, zaciekawienie na przyszłość, gotowość, ciepło, błogość, wyciszenie i.. nową wiarę, nadzieję, że tyle przede mną… radości, wesela, miłości, odprężenia, zaciekawienia, ciepła, godności…”
* * *
„Zazwyczaj na szkoleniach poznajemy nowe metody pracy, jak ulepszać warsztat pracy itp. Teraz pracowałam nad sobą – był na to czas. Zyskałam więcej pewności siebie, wewnętrznego przekonania o słuszności tego, co robię. (…) Znane metody i techniki odkryłam na nowo dzięki podkreśleniu tego, co w nich ważne. Z pewnością będę starała się wykorzystać moje doświadczenia odnośnie obserwacji i parafrazy. (…) Dobrze byłoby kontynuować zajęcia superwizyjne.”
uczestniczka zajęć superwizyjnych dla pedagogów i nauczycieli
* * *
„Superwizje były dla mnie spotkaniem z ciekawymi ludźmi. (…) Potrafię lepiej słuchać innych, rozpoznawać potrzeby drugiego człowieka. Jasno wyrażać swoje uczucia i myśli.”
uczestniczka zajęć superwizyjnych dla pedagogów i nauczycieli
* * *
„[studium artterapii] Zbliżyło mnie do człowieka, zauważyłam, jak ważny jest dla mnie drugi człowiek i możliwość komunikacji z nim. [...]Polubiłam aktywną pracę w grupie, a nie, jak dotąd, bierne przypatrywanie się. Dowiedziałam się jakie są moje prawdziwe potrzeby, czego mi brakuje.”
Asia – absolwentka weekendowego „Studium artterapii”
* * *
„Cykl spotkań był dla mnie okazją do nauczenia się nowych sposobów i nowych technik w pracy terapeutycznej z dziećmi i dorosłymi, otrzymaniem wsparcia w pracy wykonywanej pojedyńczo. Elementy dramy oraz baśnie terapeutyczne zamierzam wykorzystać bezpośrednio w pracy z ludźmi w Centrum matki z dzieckiem „Maja” oraz na zajęciach socjoterapeutycznych.”
uczestniczka zajęć superwizyjnych dla pedagogów i nauczycieli
* * *
„[studium] było dla mnie praca nad sobą, było spotkaniem z bardzo ciekawymi ludźmi, od których mogłam się wiele nauczyć. Było zaistnieniem w grupie. Uświadomiłam sobie, że rysowanie sprawia mi dużą przyjemność, jest dla mnie dobre. Praca na przykładzie bajek i mitów jest zaskakująco twórcza, to niesamowite [...] ile się o sobie dowiedziałam.”
Kasia – absolwentka weekendowego „Studium artterapii”
* * *
” Każde z kolejnych spotkań pozwoliło mi coraz bardziej się rozwijać i pogłębiać świadomość siebie i swoich potrzeb. Cieszę się, że znalazłam w sobie siłę do głębokiej pracy nad własną duszą i swoim wnętrzem.”
Ania – absolwentka weekendowego „Studium artterapii”
* * *
„Studium Artterapii” było dla mnie swoistego rodzaju otwarciem zakamarków nieodkrytego mojego ja, osobowości, przeszłości, energii kobiecej. Jest ogromnym krokiem do przodu, do tworzenia lepszego, nowego (…). Wszystkie formy plastyczne i dzielenie się swoimi uczuciami, rozmowy i brak rozmów przy wspólnym tworzeniu czegoś, układaniu w większe formy, było bardzo często zaskakujące i wiele odkrywało. Pozwalając na przepływanie emocji i niewerbalne wyrażanie uczuć docierało głębiej niż logiczne myślenie.
Sabina – absolwentka weekendowego „Studium artterapii”
* * *
„Zyskałam umiejętność dbania o swój stan na co dzień; w sytuacji zdenerwowania mogę dać sobie prawo do wyjścia, zmiany miejsca, mogę dać sobie czas, aby mój stan mógł się zmienić na lepszy. Uświadamiam sobie swoją kompetencję i ważność własnego „ja” w chwilach zwątpień, mogę zachować komfort psychiczny w sytuacjach stresowych, kiedy zdysocjuję się i dam sobie czas[...] Mam większą tolerancję i otwartość na drugiego człowieka, na jego inność. [...]mogę z większą swobodą komunikować o swoich stanach.”
Barbara Smolińska – specjalista d/s aplikacyjnych, Mistrz Praktyk NLP
* * *
„Mogę modelować swoje zachowania w taki sposób, aby jeszcze pełniej, głębiej i lepiej docierać do swoich własnych zasobów, realizując swoją najwyższą wartość. Chcę i stosuję narzędzia NLP w rozmowie z innymi, aby jeszcze lepiej zrozumieć siebie i ich świat; prowadząc swoje warsztaty, stosuję NLP, aby lepiej i w bezpieczny sposób prowadzić innych do ich własnych zasobów. Mogę i chcę dbać o siebie całą, o każde moje ciało wewnętrzne, jak i to kochane, co mam :-) dbam o zdrowie w bezpieczny dla mnie sposób.”
Aneta Bryś – Mistrz Praktyk NLP
* * *
„Zyskałem umiejętność prezentacji siebie i swoich pomysłów, umiejętność negocjacji z partnerem, umiejętność pracy w grupie i z grupą, a co za tym idzie modelowania, przeformułowywania własnych celów, wartości i umiejętności dysocjacji i asocjacji do samego siebie, swoich uczuć, stanów, jak również innych ludzi – ich stanów, uczuć, wypowiedzi, działań… Posiadam warsztat i umiejętności wykorzystania go w każdej chwili i dziedzinie swojego życia.”
Maciek Zydroń – absolwent kursu „Mistrz Praktyk sztuki NLP”
* * *
„[...]mogę stosować nowe elementy na zajęciach – więcej zabawy i eksperymentów, mogę wykorzystywać techniki w zależności od celów w życiu zawodowym i osobistym. Będę mogła lepiej (trafniej) zrozumieć potrzeby , oczekiwania oraz „oprogramowanie” mojego rozmówcy – czyli będę bardziej elastyczna w relacjach i łatwiej osiągnę swoje cele. Słuchałam z zaciekawieniem, aktywnie uczestniczyłam w zajęciach. Jestem przekonana, że już sporo o tym wiem, jest to dla mnie użyteczne i że był to mój czas naprawdę dla siebie.”
Małgorzata Nowak – absolwentka wakacyjnego kursu „Praktyk NLP”
* * *
„Dążę do zrealizowania tego, co rozpoczęłam – podejmuję decyzję i realizuję cele. Dokonuję wyboru – tego, co dla mnie dobre, co mi potrzebne w danej chwili. Mój wewnętrzny rozwój pomaga innym, moim bliskim, pomaga mi w relacjach z otoczeniem. To, czego się nauczyłam mogę przenieść do swojego życia osobistego – poprzez rozwój wewnętrzny, kontrolę życia i umiejętność panowania nad emocjami, a także stosować to w życiu zawodowym – w relacjach z uczniami, z szefem. Mogę dbać o siebie i innych.”
Ewelina Tobolska – absolwentka wakacyjnego kursu „Praktyk NLP”
* * *
„Wiem, że to, czego się uczę będę mógł zastosować. Potrafię się uczyć i to szybko. Dobrze inwestuję w siebie (wybieram to, co dobre dla mnie). Byłem spokojny, czułem się bezpieczny i chętnie, bez obaw uczestniczyłem w zajęciach mocno się angażując. Czuję się zrelaksowany, zadowolony, usatysfakcjonowany, bardziej pewny siebie, jest więcej przyjemnych i pożądanych uczuć we mnie. Czuję wyraźną inspirację i pasję (dalszego zgłębiania NLP). Popracuję nad swoimi warsztatami – ubogacę je i zmodyfikuję. Będę szukał „w głąb” i ćwiczył (bo wiem, że to wymaga potrenowania)”
Leszek Zawlocki – absolwent wakacyjnego kursu „Praktyk NLP”
* * *
„Oczekiwałam możliwości bliższego poznania dramy jako metody pracy pedagogicznej i poza tym uzyskałam coś więcej – obraz dramy jako sposobu rozwijania samego siebie.”
Bożena Pawlak – nauczyciel akademicki, uczestniczka kursu „Animator dramy”
* * *
„Kurs był dla mnie czasem bardzo twórczym. Pozwolił mi lepiej poznać samą siebie, skontaktować się ze swoją podświadomością. Stałam się pewniejsza siebie, potrafię lepiej kontrolować swoje emocje. Zwracam większą uwagę na to, jak mówię i staram się pozytywnie programować poprzez język. Nauczyłam się wielu technik dramowych, a więc jako nauczyciel, wzbogaciłam swój warsztat pracy.”
Beata Kocjan – nauczycielka, uczestniczka kursu „Animator dramy”
* * *
„Kurs był dla mnie wyzwaniem, znajdowaniem nowych perspektyw, kontekstów wyrażania uczuć, nauką nowych technik. Proste rzeczy, ‚nieintelektualne’ mają dużą moc działania. Przekonałam się o tym.”
Hanna Wasilewska – koordynator Ośrodka Interwencji Kryzysowej, uczestniczka kursu „Animator dramy”
* * *
„NLP mnie zafascynowało. Pozwala dowiedzieć się tak wiele o sobie i swoich relacjach ze światem. Trenerzy burzą bariery stawiane przez ograniczenia naszego umysłu i prowadzą do lepszego, mądrzejszego, bardziej zrozumiałego świata i życia w zgodzie z sobą samym, naturą i środowiskiem.”
Halina Wolnik
PRZEDSTAWICIEL NAUKOWY FIRMY FARMACEUTYCZNEJ SCHERING AG
* * *
” ( … ) Uczestnicy ocenili bardzo wysoko możliwość praktycznego pogłębiania swoich umiejętności w zakresie tworzenia wizji działania i wprowadzania jej w życie. Była to dla nas niepowtarzalna okazja poznawania nowych sposobów działania i rozwijania swoich możliwości. Mam nadzieję, że Państwa zajęcia stanowiły początek w pracy nad własną osobowością uczestników. ( …)”
Sebastian Chochołek
PREZES ZARZĄDU
EUROPEJSKIEGO CENTRUM INTEGRACJI I ROZWOJU
* * *
” ( … ) Trenerzy wykazali się wysokim poziomem kompetencji w zakresie doboru treści merytorycznych i technik warsztatowych. Przygotowany przez Wandę i Tadeusza Raków autorski program dostosowany do potrzeb zleceniodawcy przyniósł konkretne efekty potwierdzone wysokim poziomem umiejętności nabytych przez uczestników. ( … )”
Jarosław Kubica
BIURO BADAŃ I SZKOLEŃ MARKETINGOWYCH „ARTUS”
* * *
„Trenerzy Wanda Świtała-Rak i Tadeusz Mikołaj Rak przeprowadzili dla naszej firmy cykl zajęć z zakresu komunikacji i strategii motywacji. (…) Przeprowadzone warsztaty zainspirowały uczestników do pracy nad sobą i spowodowały przyrost umiejętności interpersonalnych. Techniki neurolingwistycznego programowania i dramy umożliwiły agentom lepsze komunikowanie się z klientem i motywowanie się w pracy.”
Grzegorz Kozaczka
DYREKTOR FIRMY UBEZPIECZENIOWEJ „KONSULTANT”
* * *
Czym był dla mnie kurs?
Kurs był dla mnie „otwarciem okna na świat”. Pokazał możliwość wyboru kontekstu, który będzie mi najlepiej odpowiadał. Pokazał inną perspektywę spojrzenia na mnie samą – z góry, jak na obcego człowieka, który spotyka drugiego na swojej drodze. Osobie dość elastycznej, za którą się uważałam, przedstawił możliwość dodania intencji konstruktywnych, bez których, cała elastyczność jest zwykłym
„owczym pędem”.
Ewa Błachowicz – uczestniczka kursu „Animator dramy”
* * *
„Kurs dla mnie był ciekawym i uczącym doświadczeniem. Pozwolił mi poznać swoją ekspresję (chodzi o tę część niej, która się ujawniła) i odkrył przede mną fragmenty mojego świata. Uświadomił mi kilka ważkich mechnizmów mojego funkcjonowania w świecie. Wiele ciekawych technik pracy z grupą poznałam tutaj
i mam wiele pomysłów na wykorzystanie ich w grupie – przekształconych, dopasowanych do tematu”
Anna Chmielarz – Chwastek – uczestniczka kursu „Animator dramy”
* * *
Na pytanie: „Jakie Twoje działania i zachowania będą efektem wykorzystywania nabytych umiejętności ” – uczestnicy kursu odpowiadają:
„Mam nadzieję dzięki temu odnaleźć sesnsowną, dającą satysfakcję i możliwość rozwoju pracę zawodową, w której poprzez pracę z dramą otworzę innym drogę do rozwoju, pozwolę doświadczać uczuć, znaleźć potencjał i ukierunkować go.”
Łukasz Łukaszewicz – uczestnik kursu „Animator dramy”
” Prowadząc warsztaty dla nauczycieli, warsztaty umiejętności wychowawczych, oraz jako metodę wspomagającą rozwój wyobrażeń, współpracę – prowadząc zajęcia z młodzieżą niepełnosprawną umysłowo (dostosowując odpowiednio do możliwości moich wychowanków).”
Magdalena Sakowska – uczestniczka kursu „Animator dramy”
Na pytanie: ” W jaki sposób to, czego się nauczyłaś/łeś, możesz przenosić do swojego życia codziennego” - uczestnicy odpowiadają:
„Nie sposób określić słowami. Więcej czuję, więcej doświadczam, tak jakbym potrafiła złapać energię mojej osoby i dostrzec, gdzie ma kryjówkę – jak jest, jak ją czuć, jak wygląda.. Jakbym zaczęła rozbierać siebie na stany, cząstki, warstwy, lubości, niewygody, smaki, zapachy,faktory dźwięku. Jakby mi muzyka wszędzie grała. Jakbym była w sobie i na zewnątrz. Przepełnia mnie fascynacja szukaniem dróg.
Nie sposób zapomnieć, nie sposób nie zabrać dramy do życia codziennego. Ona jest jego częścią! „
Izabela Czaja – uczestniczka kursu „Animator dramy”
„Nauczyłam się patrzeć na świat oczami innych ludzi – to daje mi większe zrozumienie, tolerancję dla ludzkich zachowań, doświadczyłam w sposób głębszy, co kryje sie za maskami i rolami, które odgrywamy w życiu. Czas tu spędzony był czasem „zatrzymania”, refleksji, który przypomniał mi, co jest dla mnie ważne. Myślę,że zaprocentuje to większą dbałością o relacje z bliskimi ”
Magdalena Sakowska – uczestniczka kursu „Animator dramy”
” Szukać cech pozytywnych w trudnych sytuacjach życiowych, odkrywać swoje cechy, nazywać stany emocjonalne w danej chwili. podjąć się pracy nad sobą poprzez terapię”
Wojciech Chmielecki – uczestnik kursu „Animator dramy”
„Dzięki przeżywaniu dramy dałem możliwość moim demonom opuścić ich więzienie i okazało się, że wiele z nich to piękne motyle. Chcę kontynuować to dzieło oczyszczania! Niech ewoluuje w dobrym dla siebie i innych kierunku”
Łukasz Łukaszewicz – uczestnik kursu „Animator dramy”
* * *
Po zakończeniu jesienią kursu Praktyk NLP( 2007 ) na pytanie:
„ W jaki sposób przeniosłaś to, czego się nauczyłaś do swojego życia osobistego i pracy zawodowej?” – uczestniczki odpowiadają:
- „ Staram się bardziej wnikliwie obserwować swoje ciało, dostrzegać i uwalniać emocje, rozumieć siebie, swoje zachowania, zwracać większą uwagę na swoje potrzeby, a w pracy bardziej obserwować zachowania werbalne i niewerbalne innych osób, daję im możliwość wypowiedzenia się, staram się spostrzegać różnicę między wartościami rzeczywistymi a deklarowanymi…”- pisze w ewaluacji Agnieszka Pazurek – absolwentka kursu
- „W życiu osobistym, w kontaktach z synami, z partnerem, w stosunku do samej siebie, w kontaktach z osobami, z którymi współpracuję umiejętności z zakresu NLP pomagają mi w ustaleniu planu działania. Mam więcej odwagi.
Świadomie rozmawiam ze sobą, marzę – wizualizuję, wykorzystuję ekran, rozmawiam z moim krytykiem – lubię go. …” – pisze Izabela Gnaś – absolwentka kursu
- „Teraz potrafię bardziej efektywnie komunikować się ze współpracownikami. Jestem uważna na ich reakcje, potrzeby. Potrafię dostrzegać przesłanie wypowiadanych słów. Bardziej niż kiedyś dostrajam się do rozmówcy, dzięki czemu mój kontakt jest bardziej efektywny.” – konkluduje M.Z.- absolwentka kursu
„Jakie potrzeby zrealizowałaś, uczestnicząc w szkoleniu?”
- potrzebę uznania przez środowisko (dostrzeganie tego uznania)
- rozwoju własnych umiejętności komunikacyjnych
- zwiększenie świadomości w kontakcie
- wyczulenie na potrzeby innych w kontakcie”- pisze M.Z. – absolwentka kursu
„Jakie wartości realizowałaś, uczestnicząc w kursie i innych warsztatach NLP.
Wymień je.”
„ Rozwój, nauka, zdrowie, rodzina…” Izabela Gnaś – absolwentka kursie
„ Dzięki technikom NLP jestem mniej egocentryczna. Zwiększyłam przestrzeń, w której mogą funkcjonować inne osoby… czuję spokój, harmonię, wolność wyboru, decydowania, brak przymusu, bezpieczeństwo, zaufanie…”
M.Z. -absolwentka kursu
* * *
„Co uzyskałaś dzięki treningom rozwoju osobistego w grupie kobiet”?
„Uzyskałam nowe doświadczenia i uświadomiłam sobie wartość i miejsce kobiety w życiu. Jestem ważna dla siebie. Mam prawo do popełniania błędów.”
Lidia W. – uczestniczka warsztatu „Z bogactwem kobiecości ku harmonii i radości”(2008)
„Poznałam mechanizmy zachowań, które pozwoliły mi na różne spostrzeganie tych samych sytuacji. Nauczyłam się nazywać swoje uczucia i emocje. Umocniłam swoje poczucie bycia kobietą.Poczułam energię w kontaktach z innymi kobietami.”
Uczestniczka warsztatu „Z bogactwem kobiecości ku harmonii i radości”(2008)
” Uzyskałam więcej odwagi w wyrażaniu siebie jako kobiety, jako człowieka.
Mam więcej otwartości na swoją zwyczajność. Więcej jest we mnie przyzwolenia na różne stany i uczucia. Zarówno na te komfortowe i miłe – jak : radość, dumę, zadowolenie czy spokój, jak i na te mniej wygodne – jak: gniew, złość, zawiść, zazdrość. Coraz łatwiej mi z całą sobą!!”
Sylwia Kowal – uczestniczka warsztatu „Z bogactwem kobiecości ku harmonii
i radości”(2008)
” Dzięki treningom rozwoju osobistego w grupie kobiet uzyskałam większe zrozumienie własnej osoby…własnej kobiety, zrozumiałam,że mamy swój świat „świat kobiet”, trochę odmienny od świata mężczyzn i wszystko jest ok.
Mamy prawo płakać,śmiać się, kochać, gadać, gniewać się, złościć się, krzyczeć. Mamy prawo jako „ludzie” do wszystkich emocji, do wszystkich uczuć.”
Agnieszka Pazurek – uczestniczka warsztatu „Z bogactwem kobiecości ku harmonii
i radości”(2008)